Smooth de winter door

De dagen worden steeds korter en steeds meer mensen krijgen last van van verkoudheid of griep. In de herfst en in de winter heeft ons lichaam nog meer behoefte aan vitaminen en mineralen. Terwijl mensen nu juist minder snel naar fruit grijpen. De perfecte oplossing om je lichaam toch dat te geven wat het nodig heeft zijn…smoothies!

DSC_0746

Vooral groene smoothies zijn nu helemaal happening. Nog nooit van gehoord? Groene smoothies zijn smoothies waar groenten bij inzitten. Zoals een hele krop sla of een flinke hand andijvie of spinazie. Nee, geen grapje. Omdat de meeste mensen die ik ken nog niet staan te trappelen om een smoothie te proberen die groen van kleur is en sla bevat, maak ik nu speciaal voor jullie een ‘groene smoothie voor beginners’.

Voor deze smoothie gebruDSC_0720ik ik ananas, mango, granaatappel, avocado, banaan en sinaasappelsap. Ananas zit boordevol vitamine C en vitamine C versterkt je immuunsysteem. Het helpt bij verkoudheid (!) en tegen infecties. Hoe weet je dat je in de supermarkt of op de markt een goede ananas te pakken hebt die niet zuur is? Door aan de onderkant van de ananas te ruiken. Ruikt de ananas zoet, dan heb je een rijpe ananas te pakken. Je kan ook aan het middelste blaadje bovenop de ananas trekken, als die makkelijk meegeeft dan is je ananas rijp. Ook in mango zit veel vitamine C, vitamine B6, vitamine E en vitamine A! Als je regelmatig mango eet, zul je geen last krijgen van een winterhuidje. Het zorgt er namelijk voor dat je huid zachter en gladder wordt. Tel uit je winst. Granaatappel wordt niet voor niets superfruit genoemd. Ze bevatten een hoge concentratie polyfenolen, een soort anioxidanten die helpen bij het bestrijden van vrije radicalen. En avocado, waarom zou je die door je smoothie doen? In avocado zitten onder andere Omega-3 vetzuren, vetten die wél goed voor je zijn. In avocado zitten de vitamines A, B1, B2, B6, C en E. Vitamines die erom bekend staan goed te zijn voor je huid, haar, nagels en weerstand.

Wat heb je nodig? DSC_0731
– Een halve ananas
– Een halve mango
– Een banaan
– Sap van drie sinaasappels
– Een halve avocado
– 1/4 granaatappel

Wat geeft al die moeite me?
Een super gezonde smoothie, met alle vitamines die je nodig hebt voor een boost tijdens deze steeds kouder wordende herfstdagen!

DSC_0716

 

4 thoughts on “Smooth de winter door

  1. als je grieperig bent kun je beter pittig eten. Een goeie tong verschroeiende curry, thee met honing en een goeie nachtrust doen wonderen. Voor een curry kun je bijvoorbeeld spinazie gebruiken (voor bijvoorbeeld een Vindaloo of een groene Thaise curry), en anders doet kool in een goeie Chinese curry met sambal het ook erg goed. het voordeel is dat het nog goedkoop is ook (behalve de boemboe, maar dat is dan ook het enige dure)

    Liked by 1 person

  2. Bah ben ook ziek. Een tip voor de skeere studenten onder ons is om bijv mango en ananas bevroren in te kopen. Ik houd liever van vers, maar ach he, als je een keer geen zin hebt om naar de winkel te crossen heb je voorraad 😄

    Like

    • Lucia! Beterschap. Ik gebruik altijd vers fruit en verse groentes, maar je hebt helemaal gelijk. Bij winkels als EkoPlaza kan je ook zakken bevroren bessen of frambozen kopen en die vind je nu sowieso niet meer vers in de supermarkt. Wat ook kan helpen: gemberthee! Het is misschien niet heel lekker (al vind ik van wel), maar het helpt goed bij verkoudheid.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s