Shake it up!

Herstel, herstel, herstel en het liefst zo snel en gemakkelijk mogelijk. Hoe geef je je lichaam dat wat het nodig heeft? Shakes zijn daar perfect voor! Mix je eiwitten met fruit en je kan er weer even tegenaan. Als je voldoende varieert, zorg je ervoor dat het geen moeite wordt, maar juist een plezier om er elke dag eentje te maken. 

DSC_0716

Eiwitshakes, je hebt ze van dierlijke eiwitten en van plantaardige eiwitten. Mijn voorkeur gaat uit naar plantaardige eiwitshakes (ik gebruik RAW PROTEIN van het merk Garden of Life) en daarbij mix ik ze ook nog eens met Soya-melk. Eiwitshakes van plantaardige eiwitten smaken wel iets poederig en daarom maak ik er liever een smoothie van, dan ze alleen te mixen met (soya-)melk of water. Wat kan je dan nog bij je shake doen om ‘m nog lekkerder en gezonder te maken? Iets dat altijd goed én toegankelijk is: bananen! Het ultieme sportfruit. In bananen zitten  verschillende soorten koolhydraten waardoor je er niet alleen een snelle energieboost van krijgt, maar ze ook langdurige energie opleveren. In bananen zit ook de aminozuur tryptofaan, dat in je lichaam wordt omgezet naar het hormoon serotonine, waar je blij van wordt! Als je je smoothie echt vullend wilt maken, kan je er dadels aan toevoegen. Dadels zijn rijk aan kalium, magnesium en vitamine B6. Daarbij zijn het ook echte ijzerbommetjes! Kalium is samen met natrium verantwoordelijk voor een goede zenuwprikkelgeleiding en zorgt ervoor dat je spieren zich samentrekken. Ook magnesium draagt bij aan het goed functioneren van je spieren en daarnaast heeft het invloed op een goede energiestofwisseling. En vitamine B6 is nodig om voedingsstoffen in een bruikbare vorm om te zetten. En ijzer? Misschien heeft je moeder het wel eens tegen je gezegd, als je eens een beetje bleek zag: “Lieverd, je hebt een tekort aan ijzer.” Ik kreeg dan meteen een schaaltje met dadels in mijn handen gedrukt. Ijzer is namelijk belangrijk voor de vorming van hemoglobine, dat nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed en je stofwisseling. Kortom, dadels zijn ontzettend gezond en ze zijn daarom een goede aanvulling op je smoothie. Ik eet ze ook graag vlak na een training, zodat ik het herstel van mijn lichaam bevorder. Dadels zijn verkrijgbaar bij de Albert Heijn, maar daar zijn ze aan de prijzige kant. Als je een Turkse winkel kent die groentes en fruit verkoopt, kan je het beste daar een kijkje nemen. Ze verkopen daar vaak heerlijke verse dadels, in een grotere hoeveelheid en voor een goede prijs.

DSC_0713

Als je je smoothie iets frisser wilt maken, kan je er een appeltje en wat verse citroen bij doen. Maak het af met een goede schep Ceylon kaneel en je bent klaar. Let er wel op dat je Ceylon kaneel gebruikt. In Cassia kaneel zit meer Cumarine, een stof die in grotere hoeveelheden problemen kan opleveren voor je nieren en je lever. In Ceylon kaneel zit minder Cumarine. Het is dan ook een gezonde toevoeging voor sporters, omdat het ervoor zorgt dat de hoeveelheid anabole eiwitten in de spiercellen worden verhoogd. Hierdoor wordt er meer glucose door je spieren opgenomen waardoor je over meer energie zal beschikken.

Wat heb je nodig? Een blender, plantaardige of dierlijke eiwitten, soya-melk, amandelmelk of gewone melk, bananen, appels, eventueel dadels, Ceylon kaneel.
Hoe lang ben je ermee bezig? Drie minuten. En dan kan je de overige twee minuten van je hoogst intensieve en drukke leven gebruiken om je blender even af te wassen. Vijf minuten van je tijd, dat kan toch niet te veel zijn om je lichaam te belonen met een welverdiende smoothie?

DSC_0717

3 thoughts on “Shake it up!

  1. Voor variatie kun je natuurlijk ook gebruik maken van vijgen, en persoonlijk vind ik dat alles wat citroen doet, limoen veel beter doet (om te beginnen met smaak). Oh, en als je vindt dat je meer vitamine C nodig hebt, er is een reden voor het feit dat op schepen altijd passievruchten mee werden genomen. Boordevol vitaminen, goed houdbaar en superlekker.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s