Video

Waarom roeien?

Waarom. Roeien. Wat zorgt ervoor dat ik elke ochtend opsta en naar mijn mobiel snel om te kijken of er al meer bekend is over de volgende selectieronde? Wat zorgt ervoor dat ik voorheen nachtenlang roeifilmpjes lag te bekijken? Wat is het dat mijn vader vraagt: “Roeit hij?”, als er een jongen op bezoek komt. En vervolgens vraagt ‘wat hij dan komt doen’ als ik hem vertel dat hij niet roeit. (‘Vo, papa!) 


Bovenstaand filmpje laat niet alles zien, geen perfecte techniek of bijzondere prestaties. Het laat wel diversiteit in het roeien zien, verschillende nummers, mannen- en vrouwenboten en bovenal: het geeft een bepaald gevoel weer. Een gevoel dat geen enkele andere sport met zich meebrengt.

Die perfectie kan je hier terugvinden. Ik ben iemand die continue nadenkt, mijn hoofd maakt echt overuren, meteen vanaf het moment dat ik wakker word. Snowboarden was een van de enige activiteiten waarbij ik mijn hoofd volledig ‘uit’ kon zetten. Nu is dat roeien. In roeien kan je je helemaal verliezen. Momenten waarop je in een dubbeltwee door de mooie wateren van Zwolle roeit, met om je heen alleen riet en water…Je ogen dicht en je voelt de boot onder je door bewegen. Als je goed luistert, hoor je de belletjes onder de boot. Op zulke momenten is roeien net een meditatie, een vorm van sport die heelt. Maar roeien kan ook pijn doen…

Dit filmpje heeft me gemotiveerd tijdens een heleboel zware momenten . Ik ben ‘nog maar’ iemand die net is begonnen met roeien. Het echte mooie roeien moet nog komen. Maar dat betekent niet, dat ik niet wíl. Afgelopen zomervakantie was ik determined om te leren scullen. Hoe ga je dat dan doen? Mijn coach had alleen vóór zijn werk tijd. Oké, dan sta je dus een week lang elke dag tussen 5 en half 6 op, zodat je van 6 tot 7 kan roeien. Ik heb die week de mooiste ochtenden meegemaakt, die ik nooit had willen missen. Omdat ik in de middag ook nog ging dubbelen met een vriend van mij die veel scullervaring heeft, waren het wel heftige dagen. Er was wel eens een ochtend bij dat ik zo graag had willen blijven liggen, mijn spieren pijn deden en mijn oogleden zwaar waren…Daarom zette ik altijd voor het slapen gaan bovenstaand filmpje op en begon ik mijn dag met de muziek uit het filmpje bovenaan deze post.

 &

Dat filmpje en die muziek werkten als ‘triggers’, triggers die ervoor zorgden dat ik niet lekker in mijn warme bed bleef liggen, maar opstond en vol energie de nieuwe trainingsochtend tegemoet ging. “If we miss a session, it’s not going to make the difference between winning or losing a World Championship, but it does change the psychology.”

Ik sluit af met de woorden van Mahe Drysdale, vijfvoudig wereldkampioen én Olympisch kampioen in de skiff. Need I say more?

3 thoughts on “Waarom roeien?

    • The Pain Contest – An Insight into University Rowing, bedoel je? Die had ik er dus heel graag in willen hebben! Die stond namelijk in mijn top 3, maar hij is sinds een paar dagen van YouTube verdwenen.

      Like

Leave a Reply

